Artikel 1. Algemeen
1.1 Ten Hout Strategisch Advies is een eenmanszaak naar Nederlands recht, kantoorhoudende te Heeze en ingeschreven in het Handelsregister met KVK-nummer 94453764.
1.2 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten en werkzaamheden van, door en met Ten Hout Strategisch Advies en zijn te raadplegen op www.tenhout.nl.
1.3 Ten Hout Strategisch Advies is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen dan wel aan te vullen.
Artikel 2. Definities
2.1 De opdrachtgever: de contractpartner van Ten Hout Strategisch Advies.
2.2 De opdrachtnemer: Ten Hout Strategisch Advies.
2.3 De opdracht: de overeenkomst tussen de opdrachtgever en Ten Hout Strategisch Advies tot het leveren van diensten aan de opdrachtgever.
Artikel 3. Contractvorming
3.1 Alvorens van een opdracht sprake is, zal door de opdrachtnemer een offerte worden uitgebracht. Deze is vrijblijvend en wordt in beginsel kosteloos uitgebracht.
3.2 Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen schriftelijk overeenkomen dat de opdrachtnemer een verkenning uitvoert, alvorens aan offerte uit te brengen aan opdrachtgever. In dat geval brengt opdrachtnemer de bestede uren en eventuele gemaakte kosten in rekening bij de opdrachtgever.
3.3 Indien de offerte vergezeld moet gaan van een voorstel van aanpak zal vooraf door de opdrachtnemer schriftelijk worden aangegeven wat de hoogte is van het bedrag dat hiervoor in rekening wordt gebracht.
3.4 De offerte sluit aan op de opdrachtbeschrijving en is gebaseerd op de informatie die door de opdrachtgever is verstrekt.
3.5 De opdrachtgever staat ervoor in, dat deze naar beste weten alle essentiële informatie voor de uitvoering van de opdracht heeft verstrekt. Wijzigingen in de opdracht wat betreft omvang, fasering in tijd, werkmethoden, e.d. dienen te worden besproken en kunnen leiden tot een nieuwe offerte.
3.6 De offerte vermeldt minimaal de omschrijving van de opdracht, het honorarium en de verrekening van reis- en verblijfkosten, reisuren en kosten voor materialen en hulpmiddelen.
3.7 De aanvangsdatum en duur van de opdracht dienen in onderling overleg te worden beoordeeld, tenzij in de offerte een expliciete afspraak hierover is vastgelegd.
3.8 De offerte vermeldt indien relevant bij wie verantwoordelijkheden liggen ten aanzien van coördinatie, uitvoering en evaluatie.
3.9 Alle kostenopgaven die door de opdrachtnemer worden verstrekt, zijn altijd exclusief het op het moment van facturering geldende Btw-tarief.
3.10 De door de opdrachtnemer afgegeven offerte heeft een geldigheidsduur van twee weken.
3.11 Indien op grond van mondelinge afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer vóór de ondertekening van de overeenkomst reeds met de uitvoering van de opdracht wordt begonnen, dan wordt verondersteld dat dit geschiedt overeenkomstig de onderhavige overeenkomst.
3.12 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om bij langlopende opdrachten het uurtarief te wijzigen.
Artikel 4. Uitvoering van de opdracht
4.1 De verplichting voor de opdrachtnemer die voortvloeit uit de opdracht heeft het karakter van een ‘inspanningsverplichting’, omdat het bereiken van de beoogde resultaten niet binnen de invloedsfeer van opdrachtnemer ligt.
4.2 De opdrachtnemer zal de door haar te verrichten werkzaamheden overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en naar beste inzicht en vermogen uitvoeren.
4.3 De opdrachtnemer heeft jegens de organisatie van de opdrachtgever geen verantwoordelijkheden of beslissingsbevoegdheden, tenzij een expliciete afspraak hierover is gemaakt.
4.4 Opdrachtgever zal de opdrachtnemer voorzien van alle benodigde informatie en medewerking, in de breedste zin van het woord, die voor de uitvoering van de opdracht benodigd is. Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte gegeven en vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle eventuele aanspraken van derden.
4.5 De opdrachtnemer is niet gehouden de aan haar door opdrachtgever verstrekte gegevens te controleren op juistheid en volledigheid.
4.6 De opdrachtgever zal tijdig capaciteit van de juiste functionarissen vrijmaken indien dit voor de uitvoering van de opdracht nodig is.
4.7 De opdrachtgever zal de opdrachtnemer gedurende de looptijd van de overeenkomst kosteloos faciliteiten (bijvoorbeeld ruimte, kopieerfaciliteiten, applicaties, toegang tot data) ter beschikking stellen voor de uitvoering van de opdracht.
4.8 Bij ziekte of onvoorziene omstandigheden informeert de opdrachtnemer de opdrachtgever hierover en geeft de opdrachtnemer waar mogelijk een inschatting wanneer de werkzaamheden kunnen worden hervat.
4.9 Ingeval er volgens opdrachtgever sprake is van een toerekenbare tekortkoming van de opdrachtnemer, dan verplicht zij zich de opdrachtnemer hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen alsmede in de gelegenheid te stellen om de binnen een redelijke termijn de bedoelde werkzaamheden alsnog uit te voeren.
Artikel 5. Vertrouwelijkheid en intellectueel eigendom
5.1 De opdrachtnemer is jegens derden verplicht tot geheimhouding van vertrouwelijke gegevens en informatie van de opdrachtgever. Opdrachtnemer zal in binnen haar mogelijkheden alle nodige maatregelen treffen om vertrouwelijkheid te waarborgen.
5.2 De opdrachtgever zal eventuele concepten, systemen en technieken die intellectueel eigendom zijn van de opdrachtnemer met de nodige vertrouwelijkheid behandelen.
5.3 De opdrachtnemer behoudt de rechten en bevoegdheden die haar krachtens de auteurswet toekomen.
5.4 De opdrachtnemer behoudt het recht om algemene informatie die in verband met de opdracht is verworven voor derden te gebruiken.
5.5 Modellen, technieken en instrumenten die zijn gebruikt voor de uitvoering van de opdracht en in het advies of onderzoeksresultaat zijn opgenomen, zijn en blijven eigendom van de opdrachtnemer. Openbaarmaking kan alleen geschieden nadat toestemming van de opdrachtnemer is verkregen.
Artikel 6. Wijzigen van de overeenkomst
6.1 Indien tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat de feitelijke omstandigheden een behoorlijke uitvoering belemmeren of dreigen te belemmeren, dan zullen de opdrachtgever en de opdrachtnemer in onderling overleg de overeenkomst op relevante onderdelen wijzigen.
6.2 Indien tijdens de uitvoering van de opdracht door de opdrachtgever voorstellen tot nadere werkopdrachten worden gedaan of wanneer deze bestaande werkopdrachten wenst te wijzigen, dan zal dit alleen kunnen indien de opdrachtnemer dat aanvaardt. De opdrachtgever dient de kosten die hiervoor worden gemaakt te vergoeden.
6.3 Wijzigingen in de overeenkomst zijn van kracht zodra zij zijn afgesproken. De wijzigingen worden in principe schriftelijk vastgelegd en door beide partijen ondertekend.
Artikel 7. Tussentijdse beëindiging
7.1 Beide partijen hebben het recht de overeenkomst eenzijdig tussentijds te beëindigen, indien een van beide partijen van mening is dat de opdracht niet kan worden uitgevoerd conform de getekende opdracht of offerte.
7.2 Indien er sprake is van een overeenkomst met een tijdsduur langer dan vier weken dan wel voor onbepaalde tijd, dan geldt voor het tussentijds beëindigen van de overeenkomst een opzegtermijn van vier weken.
7.3 Opzegging dient schriftelijk en onder opgave van reden te geschieden.
7.4 De opdrachtnemer zal alleen gebruik maken van de mogelijkheid tot tussentijdse beëindiging indien voltooiing van de opdracht in redelijkheid niet van de opdrachtnemer kan worden gevergd, als gevolg van feiten of omstandigheden die zich aan haar invloed onttrekken.
7.5 Indien de opzegging geschiedt door opdrachtgever heeft de opdrachtnemer het recht op doorbetaling van het honorarium tijdens de opzegtermijn. De bepaling van deze schadeloosstelling vindt plaats op basis van het gemiddelde weekhonorarium van de laatste vier weken voor de aanzegging tot beëindiging.
7.6 In het geval dat een van de partijen in staat van faillissement geraakt, surséance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de opdracht zonder inachtneming van een opzegtermijn te beëindigen, e.e.a. onder voorbehoud van rechten.
Artikel 8. Facturering en betaling
8.1 De kosten welke zijn verbonden aan het uitvoeren van de opdracht zullen maandelijks in rekening worden gebracht, tenzij anders is overeengekomen.
8.2 Indien een vergoeding op urenbasis is overeengekomen, dan zal de urenregistratie van de opdrachtnemer als basis en bewijs gelden voor de facturering, met inbegrip van reisuren.
8.3 Voor werkzaamheden ten kantore van de opdrachtgever of een locatie elders op verzoek van de opdrachtgever wordt minimaal een dagdeel (vier uur) in rekening gebracht.
8.4 De betaling van de facturen dient te geschieden binnen 30 dagen na de factuurdatum.
8.5 Indien binnen 30 dagen na de factuurdatum geen betaling heeft plaatsgevonden, dan kan de wettelijke rente in rekening worden gebracht zonder dat ingebrekestelling is vereist.
8.6 Indien binnen 60 dagen na de factuurdatum geen betaling heeft plaatsgevonden, kan de uitvoering van de opdracht door de opdrachtnemer worden opgeschort.
8.7 Indien de opdrachtnemer gerechtelijke of buitengerechtelijke kosten moet maken voor voldoening van niet tijdig betaalde bedragen, dan worden deze ten laste van de opdrachtgever gebracht.
8.8 De opdrachtnemer is gerechtigd om, alvorens tot dienstverlening c.q. advisering over te gaan, een naar haar oordeel genoegzame zekerheidsstelling te vorderen dat opdrachtgever aan diens betalingsverplichtingen kan voldoen. Indien bedoelde zekerheid niet kan worden gegeven, is de opdrachtnemer gerechtigd de werkzaamheden niet te starten dan wel voort te zetten.
8.9 Indien de opdracht is verstrekt door meer dan één opdrachtgever, zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen zoals in dit artikel aangegeven (ongeacht de tenaamstelling van de declaratie).
Artikel 9. Aansprakelijkheid
9.1 De opdracht zal door de opdrachtnemer naar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap worden uitgevoerd.
9.2 Tegenover opdrachtgever is de opdrachtnemer niet aansprakelijk voor nadelige gevolgen, die voortvloeien uit het verrichten van de overeengekomen werkzaamheden. De opdrachtnemer is niet gehouden tot betaling van enigerlei vorm van schadevergoeding, waaronder vertragingsschade, gevolgschade, winstderving, vermogensschade of anderszins vergoeding van (im)materiële schade.
9.3 In geen geval zal de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer verder strekken dan de aan haar voor de desbetreffende diensten verschuldigde honoraria, met een maximum van het over de laatste twee maanden verschuldigde honorarium.
9.4 Opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer van iedere aansprakelijkheid jegens derden inzake de door haar uitgebrachte adviezen c.q. verrichte diensten.
Artikel 10. Reclamatie en geschillen
10.1 Indien de opdrachtgever niet binnen veertien dagen na voltooiing van de werkzaamheden reageert, wordt de opdrachtgever geacht de uitvoering van de opdracht als deugdelijk te hebben beoordeeld.
10.2 Reclamaties door de opdrachtgever dienen uiterlijk binnen zeven dagen na het ontvangen van de factuur schriftelijk aan de opdrachtgever te worden gemeld. Indien een reclamatie uitblijft, wordt de opdrachtgever geacht de berekende honoraria en kosten te hebben goedgekeurd.
10.3 Indien opdrachtgever van mening is dat door de opdrachtnemer niet is voldaan aan de eisen die redelijkerwijs aan de opdrachtnemer mogen worden gesteld, kan opdrachtgever reclamaties schriftelijk bij de opdrachtnemer indienen.
10.4 Bij een geschil over de uitvoering van de overeenkomst kan de opdrachtgever het geschil voorleggen aan de volgens de Nederlandse wet bevoegde rechter, echter niet eerder dan na één maand na wederzijdse vaststelling dat er sprake is van een geschil dat niet in onderling overleg is op te lossen.
Opgetekend te Heeze dd 1 oktober 2024