Concernstrateeg / strategisch adviseur / beleidsadviseur
Ik heb gedurende verschillende perioden als adviseur en strateeg gewerkt, binnen gemeenten, een veiligheidsregio en de GGD. Binnen gemeenten heb ik daardoor ruime ervaring in het werken op het snijvlak van de ambtelijke organisatie en het politiek-bestuurlijke. Ik heb dicht tegen het MT en het college aan gewerkt, doorgaans in de rol van ‘strategisch geweten’. Dat maakte dat ik stimulator en facilitator was voor het werken vanuit een visie, met een strategie en binnen programma’s. Een rol die ik als externe adviseur ook goed kan vervullen. Niet alleen naar MT en bestuur, maar ook door bepaalde kennis en ervaring over te dragen aan medewerkers.

Ook binnen gemeenschappelijke regelingen heb ik de nodige voetstappen liggen in een adviserende rol tegen het MT aan. Ik ben dus niet alleen bekend met hoe het werkt aan de kant van de gemeente, maar ook hoe het eraan toegaat binnen de gemeenschappelijke regeling. Compleet met de dynamiek die daar speelt qua bestuur en organisatie. Dit in combinatie met mijn bestuurskundige achtergrond en mijn kennis en ervaring ten aanzien het sturen van organisaties, maakt dat ik goed kan doorzien waar knelpunten zitten, wat de onderliggende uitdagingen zijn en hoe daarop kan worden ingespeeld.

Afdelingshoofd
Ik heb zes jaar als afdelingshoofd gewerkt. In eerste instantie als hoofd van een operationele afdeling met daarbinnen drie teams. Ik gaf leiding aan deze teams en aan drie programmamanagers. In die periode werd het programmamanagement opgezet, waarbij ik sturing heb gegeven aan het traject dat we hiervoor doorliepen. Deze achtergrond is goed te gebruiken binnen organisaties die programmatisch willen gaan werken, maar ook bijvoorbeeld in interimrollen.
Daarnaast was de winkel gewoon open en was ik zowel verantwoordelijk op de inhoud als verantwoordelijk voor de personele zorg voor ca. 30 mensen. Dat vroeg om het houden van overzicht, om het verstrekken van heldere opdrachten, om scherp te zijn op processen en bovenal om oog te hebben voor de mens achter de medewerker. Dit zorgt ervoor dat ik me kan inleven in het perspectief van een afdelingshoofd. Het maakt ook dat ik als interimmanager kan werken. Dat kan zowel op een strategisch als tactisch niveau.

In tweede instantie werd ik gevraagd om een nieuwe afdeling op te zetten, gericht op beleid, programma’s, projecten en onderzoek. Dit was een traject van met elkaar uitvinden hoe de afdeling kon worden gepositioneerd, zowel met het MT als met de mensen binnen de afdeling. Het vroeg bovendien om het begeleiden van medewerkers in hun ontwikkeling en in het omarmen van nieuwe rollen. Deze ervaring kan ik gebruiken bij het begeleiden van dit soort trajecten en bij het coachen van medewerkers.

Fractievoorzitter / raadslid
Ik ben inmiddels ruim 6,5 jaar gemeenteraadslid. Al sinds mijn eerste periode ben ik ook voorzitter van de beeldvormende vergadering; de vergadering die dus voorafgaat aan de raadsvergadering, waarin de fracties hun beeld kunnen vormen over de onderwerpen die in de raadsvergadering op de agenda staan. In mijn tweede periode ben ik fractievoorzitter. Dat geeft weer net een andere verantwoordelijkheid. Bovendien was ik voorzitter van de vertrouwenscommissie voor het werven en aanstellen van een nieuwe burgemeester.

De jaren als raadslid hebben me een goed beeld gegeven van het brede scala aan onderwerpen dat binnen een gemeente speelt. Ook heb ik debatvaardigheden ontwikkeld: goed luisteren, inspelen op wat anderen naar voren brengen, zoeken naar overeenkomsten of juist naar punten om je te onderscheiden, etc. In de raad heb ik veelal de rol van bruggenbouwer en verbinder, onder andere vanwege mijn redelijk objectieve opstelling en mijn strategisch-analytische kwaliteiten. Dit kwam onder andere naar voren in het nemen van een trekkende en inhoudelijke rol bij het tot stand brengen van het raadsprogramma.

De kennis en ervaring kan ik goed benutten omdat ik het politiek-bestuurlijke perspectief goed ken en me kan inleven in raadsleden. Het heeft me ook goed zicht gegeven op wat wel en niet thuis hoort bij de raad en hoe een raad op het juiste abstractieniveau kan opereren. Dat is iets dat ik mee kan geven aan zowel de ambtelijke organisatie als aan raden.

Brandweervrouw
Wellicht is het een vreemde eend in de bijt, maar het is wel iets dat me voor een deel heeft gevormd. Ik ben begonnen als brandweervrijwilliger (gedurende 10 jaar). Al vrij snel werd ik bevelvoerder (gedurende 8 jaar) en vervolgens officier van dienst (gedurende 7 jaar). Als manschap heb ik het belang van het volgen van procedures geleerd én het afwijken ervan op de momenten dat dit nodig was. Ook het functioneren in een team en het op elkaar vertrouwen was een factor van belang.
Als bevelvoerder in Maassluis – op vrij jonge leeftijd, vrij snel nadat ik bij de brandweer kwam en in een omgeving met nagenoeg geen vrouwen- heb ik geleerd om ‘m’n mannetje’ te staan. Strak sturen als het nodig is, ruimte geven als het kan. Het belang van scherpe opdrachten wegzetten, duidelijk communiceren en om terugkoppeling vragen was evident. Ik heb me hierdoor kunnen trainen in beslissen onder tijdsdruk, het denken in scenario’s, het nemen van besluiten terwijl er nog veel blinde vlekken zijn, prioriteiten stellen en continu schakelen naar bevind van zaken. Daarnaast heeft het ‘hakken in vakken, zagen in lagen’ me een manier van denken gebracht, die ervoor zorgt dat ik grote complexe klussen behapbaar kan maken.
Als officier van dienst binnen de regio Rotterdam-Rijnmond werd dit allemaal naar een hoger niveau getild. Waar je als bevelvoerder het bevel voert over de bemensing van een tankautospuit en eventueel aanvullende eenheden, voer je als officier van dienst het commando over een peloton van tankautospuiten. Daar kwam bovendien de multidisciplinaire afstemming met andere diensten zoals de politie, ambulancedienst en bevolkingszorg vaak om de hoek kijken. Dat heeft mijn vaardigheden om samen te werken versterkt, onder andere door me te verdiepen in wat voor anderen van belang is.

Coördinator vakgroep audit
Ik heb enkele jaren als auditor en coördinator van een auditteam gewerkt. Dit team voerde operational audits uit. Hierbij keken we naar de inrichting van processen en hoe deze werden uitgevoerd. Het heeft me geleerd om processen zo lean mogelijk te maken en vooral scherp op het netvlies te brengen wat de intentie van het proces is. Ook heeft het eraan bijgedragen dat ik procesmatig kan denken en goed kan zien wat er procesmatig onder de oppervlakte speelt en wat hierin kan worden verbeterd. Deze eigenschap kan ik inzetten bij analyses, evaluaties, procesinrichting, etc.

Communicatieadviseur
In het begin van mijn carrière heb ik als communicatieadviseur gewerkt. Logischerwijs, want dat lag in het verlengde van mijn studie HBO Communicatie. Zowel m’n opleiding als de jaren als communicatieadviseur hebben ertoe geleid dat ik me verplaats in de ‘ontvanger’. Ook ben ik zeer vaardig in schrijven en besteed ik aandacht aan het visueel aantrekkelijk maken van beleidsstukken. Deze ervaringen komen goed van pas in overleggen, bij het opstellen van notities, bij het verslag doen van analyses en evaluaties en bij opstellen van college- en raadsvoorstellen.